Polska
Polska
Polska
Nowości i motofakty

Czy to najbardziej wyczekiwana premiera podczas wrześniowych targów IAA we Frankfurcie? Mimo swoich 48 lat Porsche 911 Carrera zdaje się młodnieć w oczach: na scenę wkracza nowa generacja modelu, który już dawno stał się ikoną samochodu sportowego.

Mimo swoich 48 lat Porsche 911 Carrera zdaje się młodnieć w oczach: na scenę wkracza nowa generacja modelu, który już dawno stał się ikoną samochodu sportowego. To zaprojektowane całkowicie od podstaw auto, zachwycając rozciągniętą sylwetką, ekscytującym obrysem i precyzyjnie dopracowanymi detalami, nie pozostawia żadnych wątpliwości, że to nowy członek rodziny Porsche 911.

Jak we wszystkich poprzednich 911-kach, tak i w najnowszej wersji, unikalny styl projektantów Porsche emanuje siłą i elegancją.

Podstawę atletycznego wyglądu auta tworzy zwiększony o 100 milimetrów rozstaw osi, obniżona wysokość oraz koła o średnicy do 20 cali. Zmieniając te wymiary, projektanci zachowali jednak typowe dla samochodów sportowych, kompaktowe wymiary zewnętrzne. Z przodu w oczy rzucają się typowe dla 911-tek wyprofilowane błotniki. Podkreślają one szeroki rozstaw przednich kół i sprawiają, że nowe modele 911 Carrera optycznie jeszcze mocniej przylegają do drogi. Nowe lusterka zewnętrzne umieszczone są bezpośrednio na drzwiach, a nie jak wcześniej na trójkątach w przedniej części bocznych szyb. Takie umieszczenie lusterek zewnętrznych jest nie tylko korzystne pod względem aerodynamiki, lecz także podkreśla nową linię stylistyki i optyczną szerokość nadwozia.


Nadwozie o zupełnie nowej, lekkiej konstrukcji wykonane jest z aluminium i stali. To właśnie ono ma znaczny udział w redukcji masy auta o 45 kilogramów, i to przy znacznie większej sztywności. Optymalizacja aerodynamiczna (w tym między innymi poszerzony, wysuwany tylny spojler z możliwością ustawienia w kilku pozycjach) pozwoliła na poprawienie siły docisku, przy zachowaniu bardzo dobrej wartości współczynnika oporu powietrza cW.

Odpowiednio do nowoczesnej stylistyki zewnętrznej, projektanci Porsche stworzyli także wnętrze, którego architektura nawiązuje do Porsche Carrera GT. Wznosząca się ku górze konsola środkowa z typową dla samochodów wyścigowych, umieszczoną blisko kierownicy dźwignią zmiany biegów jeszcze mocniej łączy kierowcę z kokpitem. Tak jak i na zewnątrz, także tutaj można znaleźć klasyczne elementy Porsche: tablica rozdzielcza z pięcioma okrągłymi zegarami (jeden z nich z wyświetlaczem wielofunkcyjnym o wysokiej rozdzielczości), centralny obrotomierz oraz stacyjka z lewej strony kierownicy.

Wyznaczające od dziesiątek lat standardy w swojej klasie 911 Carrera i 911 Carrera S teraz kolejny raz podnoszą poprzeczkę w dziedzinie osiągów i efektywności. Wszystkie wersje nowego Porsche zużywają znacznie poniżej dziesięciu litrów paliwa na 100 kilometrów. W porównaniu z poprzednikami, zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 16 procent. Udało się to osiągnąć między innymi dzięki funkcjom i systemom takim jak Auto Start-Stop, system zarządzania temperaturą, rekuperacja energii zasilającej wewnętrzną sieć elektryczną samochodu, pierwsza na świecie siedmiobiegowa przekładnia manualna i – w połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią Porsche (PDK) – funkcja tak zwanego „żeglowania”. Nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego gwarantuje nie tylko typową dla Porsche precyzję i reakcję, lecz także przyczynia się do poprawy efektywności i zmniejszenia zużycia paliwa.

911 Carrera z nowym, 3,4-litrowym silnikiem typu boxer, opcjonalną dwusprzęgłową przekładnią Porsche i mocą 350 KM zużywa w Nowym Europejskim Cyklu Jazdy (NEFZ) tylko 8,2 litra paliwa na 100 km – o 1,6 l/100 km mniej niż poprzednik. Jako pierwszy samochód sportowy Porsche, model ten emituje poniżej 200 g/km CO2 (194 g/km). Także Carrera S z silnikiem typu boxer o pojemności 3,8 litra i mocy 400 KM spala o 14 procent (czyli 1,5 l/100 km) paliwa mniej, mianowicie 8,7 l/100 km. Odpowiada to emisji 205 g/km CO2.

Jednocześnie w obu modelach poprawiły się osiągi jezdne. Przyspieszenie od zera do 100 km/h Carrera S z PDK zalicza w 4,3 sekundy. Z opcjonalnym pakietem Sport Chrono, przy włączonej funkcji Sport Plus - w zaledwie 4,1 sekundy. Carrera z PDK potrzebuje na sprint do 100 km/h tylko 4,6 sekundy (ze Sport Plus – 4,4 sekundy).

Nowa 911-tka oferuje nie tylko lepszą dynamikę wzdłużną, również pod względem dynamiki poprzecznej jej możliwości leżą na nieosiągalnym dotychczas poziomie. Podstawą większej zwrotności, precyzji i stabilności jazdy jest obok przedłużonego rozstawu osi także szerszy rozstaw kół przedniej osi, nowa oś tylna oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Ponadto dostępne są dodatkowe (w zależności od modelu) seryjne lub opcjonalne systemy, które jeszcze bardziej poprawiają dynamikę jazdy. Dotyczy to przede wszystkim dostępnego pierwszy raz w 911 Carrera S systemu aktywnej stabilizacji przechyłów bocznych Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). System redukuje przechyły przy pokonywaniu łuków, przez co opony zawsze optymalnie przylegają do podłoża i mogą lepiej przenosić siły boczne. Dzięki temu zakręty można pokonywać z większą prędkością i osiągać jeszcze lepsze czasy okrążeń na torach wyścigowych.

W Porsche 911 zawsze udawało się łączyć pozornie sprzeczne właściwości: osiągi jezdne i efektywność, sportowy charakter i przydatność do codziennej eksploatacji. W nowej wersji auta jest to jeszcze lepiej odczuwalne: nowe 911 Carrera jest teraz jeszcze bardziej „911-tką” niż kiedykolwiek przedtem.

Źródlo:SAMAR